Jarní prázdniny jsou za dveřmi. Jak důkladně připravit imunitu na zimní radovánky?

Sdílejte článek
17. 1. 2019 | Autor: rč
Děti jako by se ve školách od vánočních prázdnin příliš neohřály, a už je tu další volno. Jarní prázdniny přitom přímo vybízejí, aby byly stráveny aktivněji – nejen na horách se konečně objevují pořádné haldy sněhu, po městech se objevují kluziště a i rybníky díky prvním silným mrazům začínají zamrzat. Pohyb je pro nás pro všechny důležitý, není proto radno ho ani v zimních měsících podceňovat. Dobré je ale myslet i na imunitu, která se může ocitnout pod silným tlakem. Přinášíme proto několik dobrých tipů, jak jí podpořit nejen u našich malých ratolestí.

Situace, kterou každý rodič dobře zná: radši své dítě vidí dovádět venku, než sedět za počítačem. Zároveň ale ví, že vrátit se s prochladnutím nebo virózou, ať už z kamarádské koulovačky nebo rodinné lyžovačky, není nic vyjímečného. Imunitu lze podpořit mnoha způsoby – ať už zvolíte „tradičnější“, generacemi odzkoušené metody nebo třeba doplňky stravy, určitě vám i vašim dětem pomohou prožít jarní prázdniny o trochu víc v klidu.

Pohyb venku prospěje, příliš oblečení ale ne

I když máme nachlazení a virózy nejčastěji spojené se zimou, nízké teploty nejsou tím největším problémem – obzvlášť, pokud jsou stálé. Největší strašák v podobě chřipkových epidemií se totiž objevuje zejména v období, kdy teploty kolísají, a tělo je tak vystaveno střídání tepla a zimy. „Držet dítě doma kvůli tomu, že venku je zima a určitě tedy onemocní, není právě to nejšťastnější uvažování. Pohyb na čerstvém vzduchu je pro dětskou imunitu stejně důležitý, jako vyvážený a trvalý příjem vitamínů,“ říká pediatr MUDr. Jan Boženský.

Pohyb v zimě však nemusí znamenat jenom lyže nebo brusle – typicky první asociace se zimními sporty. Doporučit se pro pohyb v zimě dají třeba návštěvy bazénu. „Zde se pak dostáváme k praktičtějším aspektům péče o zdraví. Každý rodič asi ví, že jít s mokrou hlavou z bazénu do mrazu není příliš rozumné, stejně tak ale není vhodné děti nebo sebe samotné navlékat do zbytečných vrstev oblečení, zejména při sportovních aktivitách. Bezesporu je dobré být v teple, k vypocení lze však spíše než vrstvy textilu doporučit pravidelné návštěvy sauny, které v zimních měsících imunitě velmi prospějí,“ dodává Boženský.

Po (studené) sprše veselejší

Mezi další „holističtější“ metody pro udržení zdravého těla se dá kromě saunování zařadit také otužování. I když je pro mnohé představa studené sprchy po pohodlné horké koupeli hororovým scénářem, účinky otužování v posílení imunitního systému jsou neoddiskutovatelné. Děti ho navíc zpravidla snášejí mnohem lépe než dospělí. Pro ty odrostlejší však není na škodu připomenout, že studená sprcha kromě posílení imunity pomáhá vyplavit také endorfiny, tedy „hormony štěstí“ – a ty v šedých zimních dnech vždy přijdou vhod.

 
Otužování je jednou z nejznámějších metod praktikovaných pro předcházení nemocí. S otužováním je dobré začít u dětí předškolního věku, ideálně pak smáčet jednotlivé části těla žínkou a hned usušit.
Začít je dobré na vodě o teplotě 30 stupňů, po několika dnech vždy snížit teplotu o jeden stupeň.
Při dosažení dvaceti stupňů teploty vody můžete u mokré žínky zůstat, nebo rovnou přejít na sprchování studenou vodou.


Pro své zdraví můžeme vyvádět třeba psí kusy, cesta k němu se však neobejde bez dodržování kvalitní životosprávy. Jako vždy je tak třeba myslet na vyváženou stravu bohatou na potřebné vitamíny a minerály. MUDr. Boženský pak upozorňuje, že na světě neexistuje pouze vitamín C. „Přezásobit sebe nebo dítě vitamínem C jistě skrývá dobrý úmysl. Je ale třeba mít na paměti, že ten samotný mnohdy nestačí. Jeho přebytek navíc může způsobit nepříjemné zažívací potíže. Není od věci se tak spolehnout na některý z kvalitnějších doplňků stravy, který pokrývá kompletní spektrum důležitých látek – navíc ve vhodném dávkování,“ uzavírá pediatr.

Mezi doplňky stravy, které obsahují optimální dávky vitaminů a minerálů patří také Marťánci PROimun, dostupné ve formě sirupu nebo cucacích tablet. Ty je vhodné podávat dlouhodobě a před nebo v rizikových obdobích, kdy jsou na dětský imunitní systém kladeny zvýšené nároky.
martians2018-proimun-tablets-30-box-CZ-600x600.png

Zaujala Vás značka Marťánci? Přihlaste se k odběru novinek!

Zapište se k odběru novinek nyní a získejte možnost vyhrát balení Marťánků FUTURY zdarma!

Napiš nám svůj příběh a získáš vzorek FUTURA 1-3 zdarma

Související články ze sekce pediatr

Obohaťte Vaši stravu o sezónní ovoce i zeleninu. Nejzdravější je to čerstvé a přirozeně vyzrálé

Sezónnost ovoce a zeleniny jsme si v posledních letech už zcela odvykli řešit. Proč také? Sehnat jakékoliv plodiny jsme schopní už po celý rok. Lidský organismus, zejména pak ten dětský, ale potřebuje v každém období trochu něco jiného a tělu bychom měli nabídnout ty vitamíny a živiny, které jsou v danou dobu přirozeně dostupné. Šťavnaté a čerstvě uzrálé plody navíc budou vašim dětem chutnat mnohem více, než jejich skleníkové příbuzné koupené v zimě.

Číst více

Pohyb – půl zdraví! Kdy a jak začít s pohybovou aktivitou u dětí?

Chřipkové epidemie – zdá se – pro tento rok pominuly. Pro děti i rodiče je to bezesporu skvělá zpráva, nic totiž nebrání tomu se vydat ven a naplno si začít užívat jara i aktivit, které nefalšované první teplé dny mohou nabídnout. Možná se ještě naposledy chystáte lyžovat, možná už měníte zimní boty za tenisky. Jaké aktivity jsou ale pro děti vhodné a jak dokáží pomoci se zdravím a silnější posílit imunitu? Pro každou věkovou skupinu jsou vhodné jiné formy pohybu, přinášíme proto několik rad, do čeho se právě s Vaší ratolestí bez obav a naplno pustit.

Číst více

Jsme také na sociálních sítích