Když nemoc udeří. Poznáte rozdíl mezi chřipkou a nachlazením?

Sdílejte článek
19. 2. 2019 | Autor: rč
Jarní prázdniny jsou definitivně za námi a zima se pomalu ale jistě chýlí ke svému konci. I když se může zdát, že největší nebezpečí pro dětský organismus příchodem jara pomine, opak je pravdou. Právě zvyšující se teploty nahrávají chřipkovým epidemiím nebo nachlazení, které je nepříjemné stejnou měrou pro děti i rodiče. Co dělat a čeho se vyvarovat, když je na posílení imunity pozdě a nemoc si pomalu „vybaluje kufry“? Přinášíme vám několik dobře míněných rad, které pomůžou nemoc překonat bez komplikací.

Co se vlastně v těle děje, když se bavíme o obyčejném nachlazení a když o chřipce? I když se to nemusí zdát, rozdíl mezi nimi je znatelný. Je tedy určitě dobré ke každému z onemocnění zaujmout odlišný přístup pro co možná nejpohodovější a nejúčinnější léčbu. Obě mají společný virový původ – nakazit se tedy můžete poměrně snadno ať už ve škole, nebo v práci. Tady ale rovnou můžeme u podobností nemocí skončit.

Příznaky napoví

Nachlazení je plíživá nemoc, která se rozvíjí pomalu. Možná právě o to je otravnější – Vy nebo dítě už dopředu moc dobře víte, co během pár dní přijde: bolesti a škrábání v krku, nezastavitelná rýma v tandemu s ucpaným nosem, s tím související bolest hlavy a krku a když je zle, může se objevit i nižší teplota. Všichni víme, že tohle všechno dohromady může způsobit spoustu nepříjemností, oproti chřipce jde však stále o procházku růžovým sadem. „Nástup příznaků společně s inkubační dobou je u chřipky výrazně kratší a o to intenzivnější,“ upozorňuje pediatr MUDr. Jan Boženský. „Velmi specifická může být kromě vysokých teplot také únava, která je dlouhodobějšího charakteru, a také výrazné bolesti prakticky celého těla. Symptomy doprovází i silný kašel, naopak některé běžné příznaky nachlazení zcela chybí,“ vysvětluje zásadní rozdíly MUDr. Boženský.

„Rychle se vyležet“ u chřipky nefunguje

Obecně se dá říct, že zatímco nepříjemné nachlazení prosmrkáme a jakž takž přetrpíme, chřipka nás rovnou položí na lopatky. A na nohy se pak děti ani Vy nemusíte postavit celé další dva týdny. I když se co nejrychleji vyléčit snažíme u všech chorob a logicky nechceme být nemocní příliš dlouho, klid na lůžku je u chřipky důležitý po celou dobu trvání nemoci.

„Pro chřipku jsou typické intenzivnější příznaky, ale hlavně výrazně vážnější ohrožení zdraví v případě nedostatečné léčby. Tu je tedy potřeba neuspěchat a věnovat jí tolik času, kolik si vyžádá,“ tvrdí Boženský. „Nejdůležitější je však v případě výskytu komplikací při podezření na chřipku navštívit lékaře,“ dodává.

I když se ve srovnání s chřipkou může zdát jako banalita, ani nachlazení byste neměli podcenit a „nechat přejít“ – i zde se můžou objevit komplikace, které Vás i Vaše malé mohou pěkně potrápit. Například u dětí je nejčastějším problémem spojeným s nachlazením třeba zánět středního ucha.
 
Chřipka nebo nachlazení?
  • I když jsou obě onemocnění virového původu, chřipku způsobují převážně jen dva druhy virů. Ty na rozdíl od nachlazení způsobují vysoké teploty nad 38 stupňů, bolesti těla a silný kašel. Rýma a bolest v krku naopak nemusí být přítomny.
  • Proti chřipce se také lze naočkovat, každý rok se očkovací kmeny mění podle toho, které jsou očekávány. Pokud však k onemocnění dojde, zpětné očkování jeho průběh nezmírní.
  • Ani nachlazení, ani chřipka se nedají léčit antibiotiky, zbytečně je proto neužívejte.
 

Jak pomoct na poslední chvíli?

Imunitu je třeba posilovat neustále, i během onemocnění. Zvýšený příjem vitamínů v ovoci a zelenině je stejně důležitým prvkem v její podpoře jako nenamáhat se a zůstat hlavně v posteli. Čaj z čerstvého zázvoru a bylinné sirupy jsou oblíbenými a účinnými pomocníky už po generace, je ale asi dobré si připustit, že děti je příliš dobře nesnášejí. Hlavně v prvních kritických dnech onemocnění tedy určitě není od věci Vašim ratolestem kromě vitamínů přírodní cestou zkusit podat i některý z doplňků stravy – na trhu existují třeba Marťánci PROimun AKUT, jejichž podávání se doporučuje právě v době, kdy jsou na imunitní systém vašeho dítěte kladeny větší nároky. Navíc je nejspíš nebudou odmítat, protože mají příjemnou malinovou chuť.

Snažit se přezásobit vitamíny je však zbytečné. Tělo jejich přebytek ve většině případů nedokáže „uložit do zásoby“ a pokud jich je moc, vyloučí jej. „Pokud se bavíme o zvýšeném příjmu vitamínů, myslíme tím spíše příjem o něco vyšší, než když jsme zdraví. Určitě není od věci řídit se informacemi o jejich optimálních denních dávkách a zbytečně nepřekračovat jejich doporučené hodnoty,“ uzavírá MUDr. Boženský.
martians2018-proimun-acute-sachets-5-box-CZ-600x600.png

Zaujala Vás značka Marťánci? Přihlaste se k odběru novinek!

Zapište se k odběru novinek nyní a získejte možnost vyhrát balení Marťánků FUTURY zdarma!

Napiš nám svůj příběh a získáš vzorek FUTURA 1-3 zdarma

Související články ze sekce pediatr

Obohaťte Vaši stravu o sezónní ovoce i zeleninu. Nejzdravější je to čerstvé a přirozeně vyzrálé

Sezónnost ovoce a zeleniny jsme si v posledních letech už zcela odvykli řešit. Proč také? Sehnat jakékoliv plodiny jsme schopní už po celý rok. Lidský organismus, zejména pak ten dětský, ale potřebuje v každém období trochu něco jiného a tělu bychom měli nabídnout ty vitamíny a živiny, které jsou v danou dobu přirozeně dostupné. Šťavnaté a čerstvě uzrálé plody navíc budou vašim dětem chutnat mnohem více, než jejich skleníkové příbuzné koupené v zimě.

Číst více

Pohyb – půl zdraví! Kdy a jak začít s pohybovou aktivitou u dětí?

Chřipkové epidemie – zdá se – pro tento rok pominuly. Pro děti i rodiče je to bezesporu skvělá zpráva, nic totiž nebrání tomu se vydat ven a naplno si začít užívat jara i aktivit, které nefalšované první teplé dny mohou nabídnout. Možná se ještě naposledy chystáte lyžovat, možná už měníte zimní boty za tenisky. Jaké aktivity jsou ale pro děti vhodné a jak dokáží pomoci se zdravím a silnější posílit imunitu? Pro každou věkovou skupinu jsou vhodné jiné formy pohybu, přinášíme proto několik rad, do čeho se právě s Vaší ratolestí bez obav a naplno pustit.

Číst více

Jsme také na sociálních sítích