Obohaťte Vaši stravu o sezónní ovoce i zeleninu. Nejzdravější je to čerstvé a přirozeně vyzrálé

Sdílejte článek
24. 5. 2019 | Autor: rč
Sezónnost ovoce a zeleniny jsme si v posledních letech už zcela odvykli řešit. Proč také? Sehnat jakékoliv plodiny jsme schopní už po celý rok. Lidský organismus, zejména pak ten dětský, ale potřebuje v každém období trochu něco jiného a tělu bychom měli nabídnout ty vitamíny a živiny, které jsou v danou dobu přirozeně dostupné. Šťavnaté a čerstvě uzrálé plody navíc budou vašim dětem chutnat mnohem více, než jejich skleníkové příbuzné koupené v zimě.

Kdo by to neznal. Návštěva supermarketu, oddělení ovoce a zeleniny. Kupujete nádherně vypadající broskve s tím, že se po nich děti – a určitě nejen ony – doma utlučou, a navíc do sebe dostanou alespoň nějaké vitamíny. Odpovědí jsou Vám však zkřivené obličeje. Do chuti čerstvě vyzrálého ovoce mají uměle vyhnané plody dozrávající v přepravních kontejnerech zkrátka daleko. Dítěti ani vám pravděpodobně chutnat nebude, a navíc bude postrádat ten nejdůležitější benefit: dostatečný obsah vitamínů a důležitých látek pro imunitu.

Pokud chceme poctivě budovat nám i našim ratolestem imunitu prostřednictvím vyvážené stravy, měla by pro něj sezónnost ovoce či zeleniny hrát důležitou roli,“ vysvětluje pediatr MUDr. Jan Boženský. „Čerstvě sklizené a ideálně vyzrálé plody mají větší obsah vitamínů a minerálů, je tedy určitě lepší do jídelníčku řadit ty druhy, které k nám nemusí cestovat přes půl světa a dozrávat s pomocí chemických úprav kdesi v kontejnerech. Rozdíl v chuti navíc jistě docení i děti, které nemusí patřit mezi ty nejvášnivější konzumenty zeleniny či ovoce,“ upřesňuje.

A na jaké sezónní ovoce a zeleninu se můžete těšit v následujících měsících?
 

Léto je grunt, ale sezóna jím nekončí

S přicházejícím létem je sezóna poměrně jasně čitelná: už v dubnu můžeme narazit na čerstvé ředkvičky, s květnem přichází čas na první saláty, kedlubny či chřest. Pokud jste si právě povzdechli, že tímhle menu vaši ratolest neohromíte, nemusíte si zoufat. O měsíc později se objevují čerstvé jahody či angrešt a v červnu už nastává čas třešní nebo višní, pokud to počasí dovolí. Ze zeleniny můžete bez obav sáhnout po mrkvi či okurkách. Ideálními měsíci pro čerstvé ovoce a zeleninu jsou ale červenec se srpnem: těšit se můžete na meruňky, broskve, ostružiny, rybíz či maliny, rajčata a mnoho dalších.

Pro většinu z nás možná léto definitivně končí zářím, i potom však mají zahrady co nabídnout. Ještě ke konci léta a začátkem podzimu na zahradách dozrávají papriky či dýně. Je to ale také čas čerstvé kořenové petržele a melounů či švestek. Také sklizeň hroznového vína je nejvhodnější na přelomu září a října.
 

Zásoba vitamínů na zimu

Co do přínosů pro naše zdraví se nic nevyrovná čerstvému ovoci a zelenině. Jsou to ale právě letní měsíce a podzim, kdy je načase přemýšlet o jejich případné konzervaci a zásobení se vitamíny na zimu.
„I když je obsah vitamínů v ovoci a zelenině úměrný délce skladování a dalším jeho zpracováním se snižuje, určitě lze doporučit konzumaci ovoce také ve formě kompotů, džemů či zeleninových zavařenin spíše domácích než těch kupovaných. V průběhu roku je navíc vhodné jídelníček obhatit o vhodné doplňky stravy, které se o přísun potřebných látek postarají v dostatečném množství,“ říká MUDr. Boženský.
 

Ovoce není spása imunity

Čerstvé a přirozeně zralé ovoce a zelenina by měl být vždy základem našeho jídleníčku. Je však třeba počítat s tím, že ani jedno není všelékem, kterým je nutné děti či sebe samotné „překrmit“ a říkat si, že jsme pro podporu imunity udělali maximum. Stejně důležitý zůstává přiměřený pohyb a sportovní aktivity, ale třeba i vhodné doplňky stravy, které se postarají o ideální denní příjem vitamínů a minerálů. Mít přehled o tom, jestli děti mají pouze z příjmu ovoce a zeleniny dostatek vitamínů totiž může být celkem oříšek. Pokud k vyváženému jídelníčku začnete přidávat třeba nové Marťánky Futura, můžete si být jistí, že Vaše dítě dostane přesně to, co je v jejich věku nejvíc potřeba. Starosti s dostatkem vitamínů a minerálů tedy můžete hodit za hlavu, a to dokonce od velmi útlého věku. Noví Marťánci Futura jsou vhodné už pro děti od jednoho roku, a to ve formě sirupu, tablet, či sáčků s gelem.
martians2018-futura-6-9-box-CZSK-600x600.png

Zaujala Vás značka Marťánci? Přihlaste se k odběru novinek!

Zapište se k odběru novinek nyní a získejte možnost vyhrát balení Marťánků FUTURY zdarma!

Napiš nám svůj příběh a získáš vzorek FUTURA 1-3 zdarma

Související články ze sekce pediatr

Pohyb – půl zdraví! Kdy a jak začít s pohybovou aktivitou u dětí?

Chřipkové epidemie – zdá se – pro tento rok pominuly. Pro děti i rodiče je to bezesporu skvělá zpráva, nic totiž nebrání tomu se vydat ven a naplno si začít užívat jara i aktivit, které nefalšované první teplé dny mohou nabídnout. Možná se ještě naposledy chystáte lyžovat, možná už měníte zimní boty za tenisky. Jaké aktivity jsou ale pro děti vhodné a jak dokáží pomoci se zdravím a silnější posílit imunitu? Pro každou věkovou skupinu jsou vhodné jiné formy pohybu, přinášíme proto několik rad, do čeho se právě s Vaší ratolestí bez obav a naplno pustit.

Číst více

Když nemoc udeří. Poznáte rozdíl mezi chřipkou a nachlazením?

Jarní prázdniny jsou definitivně za námi a zima se pomalu ale jistě chýlí ke svému konci. I když se může zdát, že největší nebezpečí pro dětský organismus příchodem jara pomine, opak je pravdou. Právě zvyšující se teploty nahrávají chřipkovým epidemiím nebo nachlazení, které je nepříjemné stejnou měrou pro děti i rodiče. Co dělat a čeho se vyvarovat, když je na posílení imunity pozdě a nemoc si pomalu „vybaluje kufry“? Přinášíme vám několik dobře míněných rad, které pomůžou nemoc překonat bez komplikací.

Číst více

Jsme také na sociálních sítích