Pohyb – půl zdraví! Kdy a jak začít s pohybovou aktivitou u dětí?

Sdílejte článek
14. 3. 2019 | Autor: rč
Chřipkové epidemie – zdá se – pro tento rok pominuly. Pro děti i rodiče je to bezesporu skvělá zpráva, nic totiž nebrání tomu se vydat ven a naplno si začít užívat jara i aktivit, které nefalšované první teplé dny mohou nabídnout. Možná se ještě naposledy chystáte lyžovat, možná už měníte zimní boty za tenisky. Jaké aktivity jsou ale pro děti vhodné a jak dokáží pomoci se zdravím a silnější posílit imunitu? Pro každou věkovou skupinu jsou vhodné jiné formy pohybu, přinášíme proto několik rad, do čeho se právě s Vaší ratolestí bez obav a naplno pustit.

„Kde děti tu energii pořád berou?“ je otázka, kterou si někdy dost možná položil každý z nás. Ne a ne posedět, létat z místa na místo jako raketová myš a ve škole mít jako nejoblíbenější předmět tělocvik – možná si sami vzpomenete, že jste nebyli jiní. Energii, kterou naši nejmenší oplývají, proto není od věci „zpracovat“ takovými pohybovými aktivitami, které jim kromě zábavy poskytnou i něco pro jejich zdraví. Dobré je však uvědomit si, že co je vhodné pro předškoláka už tak úplně neplatí pro žáka třetí třídy.
 

Pohybové kroužky jako dobrý start

Kdy je vlastně rozumné začít s dítětem sportovat? Jaká je věková hranice, kdy dítěti zvýšená pohybová aktivita může prospět? Odpověď na tyto otázky není jednoznačná, už jen proto, že pohybový vývoj se u každého dítěte liší. Obecně se však dá říct, že čím dříve děti naučíte přirozenému pohybu, tím pozitivnější k nemu budou mít vztah v pozdějších letech, kdy už bude potřeba jako součást správné životosprávy. „Možná není úplně na místě používat slovo sport, zvláště pokud se bavíme o tříletých dětech. Začít v tomto věku s různými pohybovými kroužky se ale jeví jako ideální, už jako doplněk k pohybu ve školce, který sám o sobě nemusí být dostatečný,“ vysvětluje pediatr MUDr. Jan Boženský.

U předškoláků je důležité myslet na to, že je jen velmi těžko donutíte sedět na místě, případně vyvíjet jednotvárnou činnost – začnou se totiž velmi rychle nudit. „Od tří do šesti let je vhodné se zaměřit na prosté ‚vyběhání se‘. Rychlé pohyby, trénování postřehu, střídání různých činností, soutěživost, to vše je pro děti tohoto věku zábavné a dá se dobře využít k vybití energie,“ dodává Boženský.

Tak jako u jídla, i u sportu se děti budou snažit napodobovat dospělé – tedy Vás. Zde je však na místě obezřetnost a nemít přehnaná očekávání. Mít ze čtyřletého dítěte vrcholového sportovce není právě ten nejideálnější přístup, jak mu vytvořit vztah k pravidelnému pohybu.
 

Nespoléhejte jen na tělocvik

Se sportem ve školce můžete dítě spíše seznamovat, na základní škole už však není od věci dítě vést ke sportu, který ho určitým způsobem bude formovat a doprovázet po celou dobu dospívání. Kromě vhodného výběru zájmového kroužku, jako jsou třeba fotbal, atletika nebo gymnastika je u mladších dětí stále důležitá dynamičnost pohybu. Dobré je také začít s posilováním svalstva, a to vlastní vahou.

„Pojem zdravé životosprávy se může jevit jako evergreen, pravidelný pohyb je však její neodmyslitelnou součástí. Pokud se dítě aktivně věnuje fyzicky náročnějšímu sportu, je třeba myslet na dostatečný přísun energie a vitamínů, ideálně doplněný vhodnými doplňky stravy,“ vysvětluje MUDr. Boženský. Jistý přísun minerálů a vitamínů pomůžou zajistit třeba Marťánci PROimun. Ty navíc pro každou věkovou kategorii nabízí složení přizpůsobené věku a aktuálním vývojovým potřebám dítěte.

S přibývajícím věkem je na místě mít dohled nad tím, jak moc se Váš potomek hýbe. I když je s léty lákavější zůstat spíše doma u televize či herní konzole, zdravému tělu podobný životní styl rozhodně nepřidává. Dvouhodinovku tělocviku je tak třeba brát pouze jako minimum, které je nutné doplňovat. Ať už budete trávit rodinné výlety aktivněji nebo vsadíte na sportovní oddíly, určitě imunitě svého potomka jen prospějete. I když jsou pohyb a zásadovost pro zdravý vývoj dítěte nezbytné, myslete určitě i na to, že zbytečné přetěžování spíše uškodí, než pomůže. Pohyb by totiž pro dítě měla být především zábava a jedna z forem příjemného trávení volného času.
martians2018-proimun-tablets-30-box-CZ-600x600.png
 

Zaujala Vás značka Marťánci? Přihlaste se k odběru novinek!

Zapište se k odběru novinek nyní a získejte možnost vyhrát balení Marťánků FUTURY zdarma!

Napiš nám svůj příběh a získáš vzorek FUTURA 1-3 zdarma

Související články ze sekce pediatr

Obohaťte Vaši stravu o sezónní ovoce i zeleninu. Nejzdravější je to čerstvé a přirozeně vyzrálé

Sezónnost ovoce a zeleniny jsme si v posledních letech už zcela odvykli řešit. Proč také? Sehnat jakékoliv plodiny jsme schopní už po celý rok. Lidský organismus, zejména pak ten dětský, ale potřebuje v každém období trochu něco jiného a tělu bychom měli nabídnout ty vitamíny a živiny, které jsou v danou dobu přirozeně dostupné. Šťavnaté a čerstvě uzrálé plody navíc budou vašim dětem chutnat mnohem více, než jejich skleníkové příbuzné koupené v zimě.

Číst více

Když nemoc udeří. Poznáte rozdíl mezi chřipkou a nachlazením?

Jarní prázdniny jsou definitivně za námi a zima se pomalu ale jistě chýlí ke svému konci. I když se může zdát, že největší nebezpečí pro dětský organismus příchodem jara pomine, opak je pravdou. Právě zvyšující se teploty nahrávají chřipkovým epidemiím nebo nachlazení, které je nepříjemné stejnou měrou pro děti i rodiče. Co dělat a čeho se vyvarovat, když je na posílení imunity pozdě a nemoc si pomalu „vybaluje kufry“? Přinášíme vám několik dobře míněných rad, které pomůžou nemoc překonat bez komplikací.

Číst více

Jsme také na sociálních sítích